Instruktørmappe

Kære instruktør – kære hjælpeinstruktør!
Vi ønsker dig VELKOMMEN til gymnastiksæsonen 2018/19
Vi er glade for, at have dig som instruktør/hjælpeinstruktør, og håber på et godt samarbejde med dig i denne og kommende sæsoner.
Med dette hæfte, får du nogle af de praktiske oplysninger, du vil kunne få brug for i løbet af sæsonen. Er der noget du er i tvivl om, så ring til kontaktpersonen eller en anden i gymnastikudvalget.
Gymnastikudvalget er dit ”bagland” og vil gøre det bedste for at ”bakke dig op”!
Vi ser gerne frem til nye ideer, ros og ris, tilbagemeldinger o.s.v. fra dig/jer, det er især med til at gøre foreningen levende og ”up to date”!!
TAK FORDI DU VIL VÆRE MED !
Vore bedste ønsker for den kommende sæson
Gymnastikudvalget
Ejer
Antal
Artikel
ØGU
48
Blå + grønne flag
ØGU
3
Holdere til flag
ØGU
23
Røde skørter
ØGU
5
Sjippetove i tynd plast
ØGU
24
Hulahopringe i plast
(11 store - 2 mll. - 3 små
ØGU
13
Sorte sejl
ØGU
50
Tæppefliser, store
ØGU
10
Tæppefliser, små
ØGU
28
Lilla Velour lapper
ØGU
27
Gule Velour lapper
Ejer:
Antal:
Artikel:
ØGU
24
Tæppefliser
Byskolen
35
Køller, alm.
ØGU
41
Køller, hvide
ØGU
26
Vimpler, hvide
ØGU
3
Faldskærme
ØGU
98
Rytmepinde
ØGU-byskolen
64
Ærteposer
ØGU
15
Blå lagner
ØGU
1
Vippepude
Byskolen
32
Sjippetove i forsk. Farver
ØGU
19
Elastikker, hvide
Byskolen
1
Trommer
ØGU
13
Hoppesten, 7 store og 6 små
ØGU
1
Samarbejdstæppe, blå
ØGU – byskolen
49
Fluesmækkere
6
Tørklæder i fors. Farver (chiffon)
ØGU
10
Pom-pomer
21
Hockeystave
1
Hængekøje
31
Bolde, hvide
14
Badebolde
1
Tov - 8 meter
ØGU
15
Lyserøde bløde bolde
12
Volleyball bolde
13
Basketball bolde
4
Tennisbolde
29
Vimpler – gule
28
Vimpler – røde
5
Lagener – lyserøde
5
Lagener – blå
5
Lagener – hvide
16
Mini-kegler
34
Skumgummi-rør
20
Sjippetove - plastik
1
Sanse-tæppe
ØGU
31
Sorte spande
Ejer
Antal
Artikel
PE Team Track 15 mtr.
ØGU
2
Tykmåtter
ØGU-hallen
1
Nedspringsmåtte
ØGU
1
Rullemåtte + overlæg
ØGU
1
P.E.-bane 4 felter
ØGU
1
+-bane 4 felter
ØGU
2
Trampolin (børn og voksne)
ØGU
3
Springbræt (børn og voksne)
ØGU
1
Skum plinte til overslag
ØGU
2
Skum saltoplint
ØGU
1
Stålplint
ØGU
1
Træplint
ØGU
3
Bænke
ØGU
1
Hest
ØGU
1
Buk
ØGU
2
Oste i skum
ØGU
4
Flaps 50 x 200 cm
ØGU
2
Flaps 100 x 150 cm
ØGU
1
Skumkile
ØGU
1
Skumplint 3 delt
Ejer
Antal
Artikler
ØGU
23
Tæppefliser
ØGU
14
Exerquites røde
ØGU
14
Exerquites røde
ØGU
2
Ball sticks
ØGU
20
Stepbrætter
4
Terapibolde turkis 55 cm.
ØGU
17
Håndvægte
ØGU
20
Skum madrasser
ØGU
5
Terapibolde - rød 65 cm.
4
Terapibolde – grå
1
Terapibold – grøn
Ejer
Antal
Artikler
ØGU
16
Badmintonketsjer + bolde
ØGU
2
Tennisketsjer + bolde
ØGU
4
Balancepuder
ØGU
1
Basketball
ØGU
2
B?
ØGU
1
Boccia
ØGU
5
Butterfly-bolde ( lyserøde)
ØGU
1
Boldnet, lille
ØGU
1
Dart + 6 pile
ØGU
1
Goalbold + 2 stk.briller
ØGU
1
Hockey (6 hvide + 6 sorte + bolde)
ØGU – byskolen
2
Hockeymål
ØGU
2
Hængelås (bænk i hal 1 + opbv.ks)
ØGU
1
Opbevaringskasse
ØGU
13
Overtræksbluser, gule
ØGU
2
Plastkasser til sangbøger
ØGU
42
Sangbøger
ØGU
4
K? mosgummiringe
ØGU
1
Spillekort
ØGU
4
Step-up
ØGU
2
Tæppecurling
ØGU
1
Vippebræt
ØGU
Workout bånd, blå
ØGU
9
Ærteposer
ØGU
2
Frimærker
ØGU
1
Kængurubold
ØGU
2 sæt
Elefantfødder
ØGU
1
Butterflybold, lille
ØGU
2
Sjippetove, blå
ØGU
30 sæt
Stave t. stavgang
ØGU
73
Magny Rahbek
Skrænten 9, Ølgod
7524 4292
Elin Thorup
Engdraget 41, Ølgod
7524 5232
John Aabo
Hallen
2947 7572
1.
Gymnastikafdelingen er en underafdeling af Ø.G.U. og der skal aktiviteterne svare til Ø.G.U.´s formål.
2.
Gymnastikafdelingen tilbyder gymnastik, aktiviteter for store og små drenge/piger og herrer/damer. Der oprettes kun hold inden for alle alders grupper, hvor der er fornøden tilslutning.
3.
Gymnastikken skal tilrettelægges således, at den enkelte gymnast synes at det er sjovt at deltage, samtidig skal det sociale samvær tilgodeses.
4.
Lederne tilbydes vore bedste vilkår så som opbakning af udvalg, samt deltagelse i kurser, stævner og lign.
1.
Lokaler og anlæg med fornødne birum, herunder lærerværelser o.l., må kun benyttes til de formål, hvortil de er stillet til rådighed, i de tidsrum og på de vilkår, der er aftalt, såvel byrådets godkendelse, som aftale med skolens leder ang. Lokaletildeling må foreligge forinden undervisningen påbegyndes.
2.
Lokaler og anlæg, herunder inventar og evt. undervisningsmaterialer, skal efterlades i samme stand, hvori det er modtaget.
3.
Særlige lokaler og anlæg: De på den enkelte skole udarbejdede regler og instrukser skal følges.
4.
Beskadigelse og mangler på lokaler og anlæg, inventar og undervisningsmateriel skal straks, ved manglende konstatering, meddeles skolens ledelse, der har det direkte tilsyn hermed.
5.
Rygning er forbudt i samtlige undervisningslokaler, men kan finde sted på de for de enkelte skoler anviste steder.
6.
Ansvaret, herunder erstatningsansvaret for benyttelse af lokaler, og anlæg m.v. påhviler etablerenten.
7.
Såfremt lokalerne eller anlægget i den periode, hvori de er anvist i henhold til lov om fritidsundervisning m.v., undtagelsesvis skal benyttes til deres primære formål, må meddelelse herom gives etablerenten med mindst 8 dages varsel.
8.
Al aktivitet skal være ophørt kl. 22.00. Kun i særlige tilfælde vil der efter ansøgning kunne gives dispensation.
9.
Overtrædelse af ovenstående instruks vil medføre holdets bortvisning.
10.
Etablerenten har ansvaret for at alle undervisere får et eksemplar af gældende instruks for benyttelse Ølgod kommunes lokaler og udendørsanlæg i henhold til lov om fritidsundervisning m.v.
Kom godt i gang – gymnastik
Ideer og gode råd til nye gymnastikinstruktører
Her lige før startskuddet til den nye gymnastiksæson er jeg blevet bedt om at give dig, som er ny gymnastik-instruktør nogle gode råd til den kommende sæson.
En lille reklame
Udover annoncen i ugeavisen er det en god ide, at du som instruktør laver en lille reklame for dit hold. Skriv hvem du er, gerne med billede og fortæl om hvad vintersæsonen på netop dit hold kan byde på! Få evt. de andre instruktører i foreningen med, således at alle reklamer samles i en folder og husstandsomdeles.
En kalender giver overblik
For at få overblik over sæsonen bruger jeg en kalender. Først skriver jeg ferier på kalenderen (husk at skolen er låst i ferier, og ofte bruges gymnastiksalen til terminsprøver). Herefter giver jeg træningerne numre. Der bliver ca. 20 træninger i løbet af en sæson. Sørg også for at skrive opvisninger og andre arrangementer på f.eks. juleafslutning. Kalenderen kopieres til alle gymnaster på holdet, så alle ved, hvornår der er gymnastik.
Sæsonplan
Når du har skrevet den lille reklame for dit hold og udfyldt kalenderen, har du et godt udgangspunkt for at lave en sæsonplan. Du ved, hvad du gerne vil nå med dit hold, og du ved, hvor lang tid du har.
En sæsonplan er en oversigt over, hvad du i grove træk vil lave med holdet i løbet af sæsonen. Del sæsonen op i perioder, hvor du arbejder med et bestemt område, f.eks. en opvarmning, en dans, et redskab, en serie eller et spring. Dermed bliver variationen i sæsonen bedre.
I starten af sæsonen er det vigtigt for mig at lære gymnasternes navne at kende. Jeg tager et billede af holdet og øver mig på navnene. Som supplement er navnelege gode og sjove. På denne måde lærer gymnasterne også hinandens navne at kende. Efterhånden udskiftes navnelegene med andre lege. Måske har gymnasterne lyst til skiftevis at stå for en leg. De har mange ideer, og de synes, det er sjovt at prøve.
Timeplan
Timeplanen er en detaljeret planlægning af timen. Den bygges op ud fra følgende punkter: Indledende aktiviteter, opvarmning, hoved aktivitet og afsluttende aktivitet. Derudover er det rart altid at have et ekstra punkt så du ikke står med 10 minutter uden aktivitet. Hvis du har børnehold, er det godt at holde et højt aktivitetsniveau. Tænk også igennem hvordan du nemmest får de enkelte aktiviteter sat i gang og afsluttet. Det giver dig større sikkerhed og tid til at få kontakt med gymnasterne, når du ikke skal læse op fra papiret.
Evaluering
For at få en optimal sæson må du evaluere timen bagefter. Hvad gik godt/dårligt? Hvad kunne gymnasterne lide? Hvordan bygger jeg videre på de enkelte aktiviteter? Stil dig selv alle disse spørgsmål, så du ved, hvad der kan bruges til den næste time.
Vejledning, inspiration og støtte
Hvis du får problemer med holdet, så husk at foreningen altid skal hjælpe dig. Stil krav til din forening. De bruger også dig!
Endvidere får alle instruktører i Ribe Amt tilbud om vejledning. Det er vigtigt at få. Især de første år du leder et hold. Vejlederen kommer efter aftale med dig og kigger på en time. Derefter snakker du og vejlederen timen igennem. Du får at vide, hvad der er godt, og hvordan du kan gøre nogle ting bedre. Hvis du selv har nogle spørgsmål eller mangler ideer, kan vejlederen også bruges til det.
For yderligere at få inspiration vil jeg opfordre dig til at tage på kurser. Det er gratis, og din forening kan hjælpe dig med at søge. Du kan selvfølgelig også snakke med andre erfarne instruktører, hvis du mangler ideer til musik o.s.v.
Gymnastikhold kan ledes på mange måder, og forhåbentlig kan du bruge nogle ideer fra denne artikel til at få en god sæsonstart. Held og lykke med sæsonen.
Kontaktpersonens opgaver
Der knyttes en kontaktperson til hvert hold. Denne kontaktperson kan godt være kontaktperson for flere hold samtidig.
Kontaktpersonen er bindeled mellem medlemmer, forældre, instruktører og hjælpeinstruktører til gymnastikudvalget. Gymnastikudvalget er igen bindeled til ØGU.
Opstår der spørgsmål og lignende fra forældrene, skal kontaktpersonen kontaktes. Instruktører skal ikke stå med problemer/ansvaret.
Kontaktpersonen skal holde instruktørene orienteret om foreningens virke,
Kontaktpersonen skal have fornemmelse af, om holdets instruktører og hjælpeinsruktører fungerer godt sammen. Kontaktpersonen kan/skal kontaktes i tilfælde af det modsatte.
Kontaktpersonen vil komme ved træningsstart 1. og 2. træningsgang og derefter efter aftale eller efter behov.
Kontaktpersonen kan hjælpe med praktiske opgaver.
Kontaktpersonen kan hjælpe med at finde afløsere ved sygdom, hvis det ikke er muligt for instruktøren selv at finde en afløser.
Kontaktpersonen kan hjælpe med at skaffe vejledning enten fra DGI eller fra en anden erfaren instruktør.
Redskaber i gymnastiksalen 

 

Håndredskaber i gymnastiksalen 

 

Redskaber i hallen 

 

ØGU 3 Spejle
ØGU 1 Pegasus
Håndredskaber i hallen 

 

ØGU 50 Ærteposer
ØGU 1 Funtop
ØGU 30 sæt køller
ØGU 25 blå vimpler ca 4 mtr.
Redskaber på scenen 
Redskaber til Idræt om dagen 

 

Hvem der har nøgle til faneskabet:

John i hallen

Diverse informationer:
Kurser:
Instruktører og hjælpeinstruktører, der ønsker optagelse på kurser, kan henvende sig til Anette Petersen
ØGU betaler udgifter.
HUSK selv at orientere dig i kursusfolderen.
T-shirt til opvisning:
Der kan ved Sportigan, x-zite eller H&M købes T-shirts eller toppe for fra 100 kr. pr. gymnast
Spørg gymnastikudvalget, hvis der er behov for hjælp til dette.

Musik
I gymnastiksalen findes kassettebåndoptager, cd, og minidisk.
I hal 1 findes kassettebåndoptager og cd, og minidisk.
I hal 2 findes bånd, cd, og minidisk.
I Efterskolehallen findes bånd, disk og cd.
Nøgler:
Nøgler til skabet i omklædningsrummet udleveres ved instruktørmødet i august
Førstehjælp:
Skabet i pigernes omklædningsrum indeholder en førstehjælpskasse med:
-plaster
-ispose, kan fås v. henvendelse til halpersonale
-elastikbind
-tape
Niels Erik Nim vil sørge for, at kassen er fyldt op.
Hvis uheldet sker:
-oversku situationen (ingen panik)
-sørg for at stoppe alle aktiviteter
-spørge den skadede, hvad der skete, og hvor det gør ondt
-se på skaden (hævelse, stillingsforandring m.m.)
det er vigtigt altid at sammenligne den syge side med den raske
-sørg for at skaden ikke bliver værre:
-I Is, kold vand eller koldt omslag
-C Kompression= stramt forbinding
-E Elevation=armen eller benet holdes højt
-sørg for at den skadede tilses af en læge inden 24 timer
(i gymnastiksalen opfordres til kold vand)
-Ved brud/slag på ryggen:
-flyt ikke den tilskadekommende
-tilkald læge/ambulance 112
Adresseændring:
Hvis du i løbet af sæsonen skifter adresse eller telefonnr., så giv besked til din kontaktperson, så vi ved, hvor vi kan træffe dig.

Kontingent:
Alle instruktører og hjælpeinstruktører har fri kontingent i vintersæsonen, men der skal afleveres tilmelding til holdene. Husk at notere på tilmeldingen at i er instruktør/hjælpeinstruktør.

Afslutninger:
Der bliver hvert år ved afslutningerne sat 20 kr. til side til alle børnegymnaster (6. kl. incl.),
(Jul 10 kr. og afslutning i marts 10 kr. ved opvisningen til is).
KVITTERINGEN SKAL AFLEVERES TIL Bente Nørtoft
SENEST 14 DAGE EFTER KØB I KONVOLUT MED HOLDNAVN.
Husk at opgive kontonr.
PR-aktiviteter:
Henning Dejgaard står for gymnastikafdelingens annoncer, presseklip osv.
Skriv gerne lidt fra stævner, kurser, ture og lign. Og aflever til Henning, som sætter det på hjemmesiden eller i ugeavisen.
Afløser på holdet:
Hvis du bliver forhindret i at træne, skal du selv finde en afløser, f.eks. blandt foreningens øvrige instruktører. Hvis du har brug for det, vil udvalget selvfølgelig gerne hjælpe dig.
Brug din kontaktperson.
Uanset om afløseren er instruktør i foreningen eller ej, sker honoreringen til dig, og du skal selv afregne med din afløser.
Ekstra timer:
Hvis du i forbindelse med opvisning har brug for ekstra timer, kontakt da:
Henning Dejgaard - 27124747
OBS: kun i begrænset omfang.
Bibliotek:
Her findes masser af gymnastikbøger og materialer.
Bøger i gruppe 79,50= gymnastik.
Adresse og tlf.:
Ølgod Byskole, Skolegade 11, 7524 4270
Ølgod Hallen, Skolegade 18, 7524 4772
Pedellerne, Vagtnr.:

Instruktørmøder:

Omkostningsgodtgørelse:

For en sæson udbetales:
Hjælpeinstruktør uden hjælpeinstruktørkursus:
Hjælpeinstruktør med hjælpeinstruktørkursus:
Instruktør til og med 60 min.
Instruktør over 60 min.
Vejledning af instruktører.
Kontakt Majbritt Troelsen som vil være behjælpelig med det
Målsætning:

 

Gymnastikudvalget
Instruks for benyttelse af ØLGOD KOMMUNES lokaler og udendørsanlæg i h.t. lov om fritidsundervisning m.v.: